Dzwoń: +48 784 963 387
Darmowa dostawa do zamówień od 1000 zŁ
Dzwoń: +48 784 963 387
Darmowa dostawa do zamówień od 1000 zŁ
Darmowa dostawa do zamówień od 1000 zŁ
Na skróty
Dzwoń: +48 784 963 387

Pytania do Pióromaniaka. Marcin odpowiada #1

Rozpoczynamy nowy cykl artykułów na blogu Pióromaniaka pod tytułem: „Pytania do Pióromaniaka. Marcin odpowiada”, czyli serię informacji o użytkowaniu piór wiecznych w formie odpowiedzi na pytania zadawane nam w ciągu tygodnia. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to jedna z naszych zasad, na których się opieramy prowadząc rodzinną firmę.  Jeżeli macie jakieś pytania lub prośby związane z piórami wiecznymi, papierem i atramentami lub dotyczące naszego sklepu, przesyłajcie je na moją skrzynkę (dane kontaktowe). Na wszystkie odpowiemy, a wybrane opublikujemy.

W pierwszym odcinku zajęliśmy się czterema najczęściej pojawiającymi się (i bardzo ważnymi) wątpliwościami. Zaczynamy!

Pytanie nr 1: Nie wiem czy wybrałem odpowiednie rozmiary stalówek. Czym się sugerować? (Mariusz, e-mail)

Rozmiar stalówki decyduje o tym jakiej szerokości jest linia kreślona przez pióro. Standardem jest szerokość linii F (od ang. “fine”; w wolnym tłumaczeniu – cienka). Uniwersalny rozmiar polecany do szkół i do użytkowania na co dzień. Pozwala na pisanie nawet niewielkimi literami i gęsto, jak też pismem dużym. Dalej idąc jest rozmiar M (“medium” – średni) dla miłośników nieco grubszej, bardziej mokrej linii. Na koniec stalówka B (“broad” – szeroka) – do podpisywania. Rozmiar B praktycznie wyklucza zastosowanie do drobnego pisma lub precyzyjnych notatek (atrament zlewa się w jedno, tekst staje się nieczytelny). Rozmiary stalówek oprócz najpopularniejszych (od F do B) mają jeszcze dwie skrajności: EF i BB. Dla osób piszących bardzo, bardzo precyzyjnie pomocny jest rozmiar EF (“extra fine” – bardzo cienki) – o jeden stopień cieńszy niż F. Dla zakochanych w soczystych i zamaszystych podpisach – BB (“broad broad” – bardzo szeroki).

Wyjaśnienia wymaga jeszcze jedna kwestia – w przypadku Pilota MR rozmiar M to tak naprawdę F. Wszystko przez specyfikę japońskiej produkcji i kultury pisania. Japońskie pismo wymaga wysokiej precyzji, więc stalówki są w rzeczywistości o jeden rozmiar cieńsze niż wynika to z oznaczenia. Uogólniając, stalówki japońskie, mimo tych samych oznaczeń co europejskie, piszą o jeden rozmiar cieniej.

Pytanie nr 2: Zakupiłam pióro Lamy Safari. Jak zrobić płukanie sekcji? Pióro przerywa na słabej jakości papierze, a nawet na Rhodii nie zawsze startuje idealnie. To pewnie wina papieru, ale chciałabym spróbować mimo wszystko. W internecie jest sporo instrukcji, a ja nie wiem, którą wybrać. (Agnieszka, e-mail)

Najłatwiej można wypłukać sekcję pióra (czyli szyjki – elementu, za który trzyma się pióro podczas pisania – i zamontowanego w niej spływaka wraz ze stalówką) wkładając ją do szklanki napełnionej do połowy wodą z dodatkiem kilku kropel detergentu (dobrej jakości płyn do mycia naczyń będzie najlepszy).

Przyczyny takiego zachowania pióra mogą być różne (to niekoniecznie papier):

1. obecne na spływaku lub stalówce cząstki oleistych substancji obecnych w procesie produkcyjnym pióra – powyższa kuracja powinna pomóc;
2. wadliwy tłoczek lub nabój – objawy: atrament przykleja się do ściany tłoczka lub naboju – problem rozwiązuje płukanie tłoczka lub wymiana naboju;
3. wadliwa stalówka – tu potrzebna jest wymiana stalówki.

Pytanie nr 3: Czy używanie pióra z tłoczkiem może spowodować wyciek atramentu np. w torebce? Czy bezpieczniej korzystać jest z naboi? (Justyna, e-mail)

Teoretycznie nieco bardziej bezpiecznym rozwiązaniem są naboje – z uwagi na maksymalną szczelność poza miejscem przebicia przy szyjce pióra. W przypadku tłoczka słabym punktem może okazać się uszczelka. Jednak w praktyce różnice się zacierają. Zarówno tłoczek, jak i naboje są równie bezpieczne.

Pytanie nr 4: Jeszcze kilka minut temu byłem zdecydowany na zakup Pilota MR. Po obejrzeniu w internecie recenzji zwariowałem, bo tak samo wyglądające pióra nazywają się Pilot MR, Pilot Cocoon i Pilot Metropolitan :/. O co w tym wszystkim chodzi? (Paweł, tel.)

Pilot MR, Pilot Metropolitan i Pilot Cocoon to zasadniczo ten sam model pióra. Różne nazwy to efekt wprowadzenia go do oferty na rynku europejskim (MR), amerykańskim (Metropolitan lub Metro) oraz japońskim (Cocoon). Różnice ograniczają się do wersji kolorystycznych (szczególnie Cocoon – jednolite kolory) oraz rozmiarów nabojów używanych do napełniania (MR – naboje w standardzie uniwersalnym; Metropolitan – tylko naboje Pilota; Cocoon – tylko naboje Pilota).

 

To wszystko w tym tygodniu. Teraz pytanie do Was: jakich rozmiarów stalówek używacie najczęściej?

Do przeczytania w kolejnym odcinku pytań do Pióromaniaka!
Marcin Milewski

One Reply to “Pytania do Pióromaniaka. Marcin odpowiada #1”

  1. Najczęściej to stalówek “m”. Nie wiem do jakich rozmiarów zaliczyć “m” pilota mr, więc tu uznajmy, że to “f”. Czyli z reguły sięgam po “m” i “f”.

    SL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *